Oprac.e-sieci.pl na podst. gpwinfostrefa.pl | 21/10/2008 09:40
Cyfrowy Polsat, który z końcem czerwca rozpoczął świadczenie usług jako operator wirtualnej sieci komórkowej (MVNO), planuje najwcześniej w 2009 roku rozszerzyć ofertę o dostęp do internetu. Spółka prowadzi analizy nad wyborem technologii w jakiej będzie oferować trzecią usługę, rozważa współpracę ze Sferią.
REKLAMA
"Chcielibyśmy, aby w naszej ofercie jak najszybciej pojawił się dostęp do internetu, ale na zdrowych podstawach ekonomicznych. Obecnie możemy wprowadzić tę usługę w oparciu o BSA, WiMax czy technologię CDMA. Możemy także zaproponować internet mobilny oraz dostęp przez satelitę" - powiedział PAP w wywiadzie Dominik Libicki, prezes spółki. "Analizujemy dostępne technologie, co potrwa do końca roku. Z ofertą tripleplay moglibyśmy zatem ruszyć najwcześniej w przyszłym roku" - dodał. Na pytanie PAP, czy Cyfrowy Polsat może rozszerzyć ofertę o Internet we współpracy ze świadczącą już te usługi Sferią, którą
przejmuje Zygmunt Solorz-Żak Libicki odpowiedział: "Będziemy się zastanawiać i analizować, czy możemy coś wspólnie zrobić. Nie jest to jednak przesądzone i może każda ze spółek pójdzie swoją drogą". Sferia świadczy usługi telefonii stacjonarnej i dostępu do internetu na bazie cyfrowej technologii szerokopasmowej transmisji sygnału CDMA (Code Division Multiple Access). Obecnie spółka działając na terenie Warszawy i Ostrołęki ma ponad 100 tys. abonentów. W przyszłorocznych planach Cyfrowego Polsatu jest również zaoferowanie swoim klientom usługi video na żądanie (VoD) oraz zwiększanie liczby kanałów HD. Prezes zwrócił uwagę, że w przypadku dostępu do Internetu, podobnie jak przy projekcie Rodzinnej Telefonii Komórkowej, poza wzrostem rentowności, dla Cyfrowego Polsatu istotne jest zwiększanie lojalności klientów. "Poszerzanie oferty z naszej perspektywy to nie tylko wzrost rentowności, ale również budowanie lojalności klientów. W przypadku podmiotów oferujących jedną usługę, średni churn wśród spółek publikujących ten wskaźnik wynosi 15-16 proc. W przypadku oferty double czy tripleplay spada do 1-2 proc." - powiedział. Na koniec pierwszego półrocza 12-miesięczny churn, czyli wskaźnik odpływu abonentów Cyfrowego Polsatu wyniósł 7,1 proc. Z końcem czerwca spółka rozpoczęła świadczenie usługi jako MVNO z ofertą pre-paidową, która od 8 września została poszerzona o post- paid. "Przez ostatnie 6 tygodni prowadziliśmy mailing do 2,3 mln naszych klientów z informacją o naszej telefonii. W przypadku tak dużej liczby klientów musimy to robić stopniowo, gdyż wysłanie korespondencji jednocześnie do wszystkich abonentów Cyfrowego Polsatu może doprowadzić do zablokowanie call center, gdy wielu z nich zacznie jednocześnie dzwonić, aby dopytać o ofertę. Dlatego jeszcze nie wszyscy otrzymali informację o nowej usłudze" - powiedział Libicki. "Nasza strategia zakłada stopniowe budowanie bazy klientów tej usługi. Odzew jest zgodny z oczekiwaniami, ale apetyty mamy dosyć duże" - dodał. Prezes podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi że dopiero przy 1 mln abonentów EBITDA tego projektu będzie pozytywna, czego nie uda się osiągnąć w tym roku. Libicki zapowiedział wprowadzanie nowych usług w ramach oferty telefonii mobilnej. "Chcemy zaproponować naszym klientom nowe usługi jak na przykład możliwość sprawdzenia sms-em terminu kolejnych opłat abonamentowych za usługę telewizyjną" - powiedział. Doładowanie kart pre-paidowanych Rodzinnej Telefonii Komórkowej jest możliwe w blisko 60 tys. pkt, a zakup starterów w ok. 20 tys. pkt. Oferta post-paidowa jest dostępna w 400 pkt. w całej Polsce. W 2008 roku nakłady inwestycyjne Cyfrowego Polsatu na MVNO mają wynieść 12,7 mln zł, podczas gdy w 2007 roku zamknęły się kwotą ok. 20 mln zł.