Oprac. e-sieci.pl na podst. www.uokik.gov.pl | 25/09/2008 11:11
Ponad 250 mln euro wsparcia finansowego na inwestycje może spodziewać się w najbliższych latach osiem polskich lotnisk. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał projekt rozporządzenia w tej sprawie do akceptacji Komisji Europejskiej.
REKLAMA
W ostatnich latach przewozy lotnicze są najszybciej rozwijającą się gałęzią transportu w Polsce. W 2007 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 19 mln pasażerów, z czego ok. 18,7 mln przypada na osiem znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T: Kraków-Balice, Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-Pyrzowice, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów, Wrocław-Strachowice, Warszawa-Okęcie i Rzeszów-Jasionka. Jak prognozuje Urząd Lotnictwa Cywilnego, w 2010 roku będzie to 28 mln osób, a pięć lat później – 40 mln. Aby sprostać temu wyzwaniu konieczne jest przeprowadzenie szeregu inwestycji w infrastrukturę lotniskową.
W ramach przesłanego (notyfikowanego) KE przez Urząd projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury, na pomoc finansową mogą liczyć lotniska znajdujące się w sieci TEN-T. Wsparcie będzie pochodziło z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Przewiduje się, że jest to kwota ok. 251,5 mln euro.
Zdaniem UOKiK udzielane, na podstawie rozporządzenia, wsparcie stanowi pomoc publiczną w rozumieniu przepisów wspólnotowych, ponieważ jednocześnie spełnione są następujące warunki:
• jest ono udzielane ze środków publicznych – program ma być finansowany środkami pochodzącymi z Funduszu Spójności, które, stosownie do ustawy z 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych, stanowią środki publiczne;
• ma charakter selektywny – dotyczy przedsiębiorców z jednego sektora gospodarki (sektor lotnictwa cywilnego) i ograniczone jest jedynie do zarządzających portami lotniczymi należącymi do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T;
• stanowi korzyść dla przedsiębiorcy – środki wypłacane będą jako bezzwrotna dotacja przeznaczona na pokrycie części kosztów inwestycji, a zatem przedsiębiorcy uzyskają korzyść, jakiej nie uzyskaliby w ramach swojej normalnej działalności gospodarczej;
• udzielenie go grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE – przesłankę tę uznaje się za spełnioną w przypadku, gdy nie można jednoznacznie wykluczyć potencjalnego negatywnego wpływu udzielanego wsparcia na konkurencję. W tym zakresie należy odnosić się zarówno do rzeczywistych jak i jedynie potencjalnych zakłóceń konkurencji, np. dany środek pomocowy powodował będzie istotne trudności w wejściu na rynek dla przedsiębiorstw, które dopiero zechcą w nim uczestniczyć.
Mimo że udzielane wsparcie stanowi pomoc publiczną, w opinii UOKiK, zgodne jest ono z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską oraz odpowiada warunkom dopuszczalności pomocy określonym w wytycznych wspólnotowych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiebiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych. Tym samym udzielana pomoc publiczna może zostać uznana przez Komisję za zgodną z regułami wspólnego rynku.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, pomoc może być udzielona na:
• budowę, przebudowę lub remont infrastruktury lotniskowej wraz z zakupem urządzeń, pojazdów i systemów dla infrastruktury lotniskowej, w tym: dróg startowych, dróg kołowania, dróg technicznych, płyt postojowych dla samolotów, dróg szybkiego zejścia;
• zakup lub remont infrastruktury systemów portu wraz z zakupem lub remontem niezbędnych urządzeń: oświetlenia nawigacyjnego, energetycznego, telekomunikacyjnego, teleinformatycznego, wodno-kanalizacyjnego, monitoringu technicznego, utrzymania lotniska;
• budowę, przebudowę i remont infrastruktury portowej, w tym terminali pasażerskich;
• budowę, przebudowę i remont zaplecza technicznego i operacyjnego dla obsługi infrastruktury lotniskowej wraz z zakupem niezbędnych urządzeń i systemów;
• realizację przedsięwzięć niezbędnych w zakresie ochrony środowiska, w tym: systemów monitoringu hałasu, powietrza i wód podziemnych;
• prace projektowe i dokumentację związaną z inwestycjami oraz prace związane z realizacją i zarządzaniem projektami.
Pomoc nie może być natomiast udzielona na wspieranie działalności komercyjnej niezwiązanej bezpośrednio z podstawową działalnością portu lotniczego, obejmującej między innymi budowę, przebudowę i remont powierzchni oraz nieruchomości przeznaczonych na biura i magazyny, hotele, sklepy, restauracje oraz parkingi. Wyłączona jest również możliwość udzielania i wypłacania pomocy przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej oraz takim, w stosunku do których Komisja Europejska wydała decyzję o zwrocie pomocy.