Opra. e-sieci. na podst. neuron.pl | 03/11/2008 15:59
Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców nie archiwizuje skutecznie swoich danych – wynika z badań publikowanych ostatnio w mediach. Każda awaria sprzętu komputerowego może skutkować utratą lub blokadą strategicznych dla firmy informacji. Systemics Poland, jedna z głównych firm świadczących usługi IT na polskim rynku, promuje prewencje jako antidotum na awarie.
REKLAMA
Przedstawione niedawno w mediach wyniki badań ukazują, niską świadomość bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Według zrealizowanych przez spółkę OGICOM badań wśród polskich przedsiębiorstw, przeprowadzonych w sierpniu i we wrześniu tego roku, ponad 90 procent firm nie jest przygotowana na awarię sprzętu i utratę istotnych danych. Jednocześnie, tylko w tym roku, prawie 35 procent firm utraciło swoje dane z powodu awarii sprzętu komputerowego, nieumyślnego skasowania plików, kradzieży lub zawirusowania sprzętu. - W przypadku zjawiska awarii komputerów i utraty przechowywanych na nich danych, nie należy zastanawiać się „czy mojej firmie grozi taka awaria?” lecz „kiedy taka awaria w mojej firmie nastąpi?” – komentuje wyniki badań Grzegorz Bzówka, Systems&Services Director w Systemics Poland Sp. z o.o. – Prostą konsekwencją zmiany podejścia do problemu jest uświadomienie sobie konieczności przygotowania systemu informatycznego firmy na tego rodzaju zdarzenia. Rozpoczęcie działań prewencyjnych pozwala uniknąć konsekwencji w postaci utraty istotnych informacji. - Z punktu widzenia opłacalności przedsięwzięcia, najlepszym rozwiązaniem dla małej czy średniej firmy jest pomoc udzielona z zewnątrz. Wyspecjalizowani konsultanci łatwiej znajdą luki w "obcym" systemie i mogą wdrożyć sprawdzone rozwiązania szybciej i taniej. – dodał Grzegorz Bzówka z Systemics Poland. – Posiadają oni po prostu, większe doświadczenie. Firma chcąca się zabezpieczyć i zastosować prewencje zawsze powinna przeprowadzić następujące działania:
• inwentaryzację zasobów (sprzętu, danych) i określić stopień zabezpieczenia dla każdego elementu;
• podpisanie umów typu SLA z dostawcami sprzętu i usług serwisowych (Umowa SLA – Service Level Agreement jest umową o poziomie świadczenia usługi - jest to pisemne porozumienie, zawarte pomiędzy dostawcą usługi a klientem, określające warunki świadczenia usług serwisowych oraz odpowiedzialność za realizowane zadania.);
• stworzenie i wdrożenie procedur archiwizacji danych, zapewniających ich bezpieczeństwo;
• stworzenie i przetestowanie procedur awaryjnych.
W każdym z tych działań może pomóc zewnętrzny doradca, który poza zdiagnozowaniem sytuacji doradzi i dopasuje do możliwości klienta najlepsze rozwiązania.
- Oczywiście z punktu widzenia firmy, najważniejsze są koszty działań prewencyjnych. Wbrew pozorom nie są one bardzo wysokie, gdyż w wielu wypadkach wiążą się głównie ze zmianami organizacyjnymi i wykorzystaniem możliwości systemów, które dana firma już ma. – podkreśla dyrektor Systemics Poland. – Podsumowując, większość z firm wykupuje polisy AC na służbowe pojazdy. Działania, o których tutaj mówimy są taką polisą na sprawne funkcjonowanie firmy.