Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie polskich stoczni

Opra. e-sieci. na podst. msp.gov.pl | 08/11/2008 13:10

6 listopada została ogłoszona decyzja Komisji Europejskiej dotycząca zakończenia trwającego od 1 czerwca 2005 r. postępowania wyjaśniającego wszczętego wobec Stoczni Szczecińskiej Nowa i Stoczni Gdynia w sprawie zgodności udzielenia tym stoczniom pomocy publicznej z regułami obowiązującymi w Unii Europejskiej.


REKLAMA




Komisja Europejska zaproponowała niestandardowe, hybrydowe rozwiązanie w stosunku do obu polskich stoczni. Wydana została decyzja, w oparciu o którą rząd polski przeprowadzi, najpóźniej po siedmiu miesiącach od jej notyfikacji, plan zbycia majątku obu stoczni, pozwalający na kontynuowanie aktywności gospodarczej, bez ograniczeń mocy produkcyjnych wobec przyszłych nabywców aktywów stoczniowych. Jednocześnie Komisja Europejska podjęła decyzję, że po siedmiu miesiącach od notyfikacji, czyli po procesie zbywania aktywów i zaspokajania wierzycieli, obie stocznie będą zobowiązane do zwrotu pomocy publicznej. Intencją rządu polskiego jest podjęcie koniecznych wysiłków na rzecz umożliwienia zachowania potencjału krajowej produkcji stoczniowej w Szczecinie i Gdyni, co leży w interesie gospodarczym Polski i Unii Europejskiej i w zgodzie z regulacjami Komisji Europejskiej. Opracowane przez rząd polski rozwiązania mają pozwolić na zachowanie zdolności produkcyjnych i na kontynuowanie produkcji stoczniowej przez nabywców aktywów, z wykorzystaniem majątku obu tych stoczni, bez konieczności przeprowadzenia postępowania upadłościowego.
Polski rząd wybrał drogę mającą doprowadzić do sprywatyzowania aktywów wchodzących w skład stoczni na drodze restrukturyzacji majątkowej, bez potrzeby stawiania ich w stan likwidacji czy upadłości. W tym celu opracowano stosowne narzędzia prawne, które pozwolą na kontrolowane, bezpieczne przeprowadzenie całego scenariusza działań. Intencją rządu jest takie przygotowanie procesu, aby ze środków uzyskanych ze zbycia majątku stoczni zostały zabezpieczone interesy wierzycieli stoczni, w sposób nie gorszy niż w ramach obowiązującego prawa. Opracowany projekt specjalnej ustawy niezwłocznie trafi do konsultacji z Komisją Europejską i konsultacji społecznych. Polski rząd jest gotowy do przeprowadzenia procesu sprzedaży aktywów stoczni w sposób otwarty, transparentny, pozbawiony dyskryminacji, który zagwarantuje, iż nabywcy nie będą obciążeni udzieloną dotychczas pomocą publiczną w zgodzie z warunkami przedstawionymi w decyzji Komisji Europejskiej. W wyniku konsultacji z Komisją Europejską wypracowany został mechanizm, który po zbyciu majątku stoczni może pozwolić na kontynuację produkcji stoczniowej i pozwoli na uruchomienie zyskownej produkcji pozaokrętowej, przy wykorzystaniu istniejących zasobów materialnych. Jednak ostateczna forma działalności w nowoutworzonych przedsiębiorstwach, zależeć będzie od inwestorów, którzy złożą swoje oferty w publicznym i otwartym przetargu. Zgodnie z intencją rządu polskiego, Komisja Europejska dopuściła możliwość ustanowienia zabezpieczeń dla pracowników obu stoczni i umożliwienia im jak najbezpieczniejszego i płynnego przejścia do nowych zakładów pracy. Jest to tym bardziej istotne, że stanowią oni grupę specjalistów i tworzą najwyższą wartość swoich zakładów. Ich szybkie przejęcie leży w interesie i będzie korzystne dla inwestorów. Przejdą oni z nierentownych od lat spółek do nowych prywatnych zakładów, nie obciążonych starymi długami i dotychczasową pomocą publiczną. Komisja Europejska zadeklarowała gotowość wsparcia dla pracowników stoczni z Europejskiego Funduszu Socjalnego i Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji. W obecnych okolicznościach, planowany proces może pozwolić na utrzymanie istniejącego potencjału w narodowym przemyśle stoczniowym w Szczecinie i Gdyni, w oparciu o sprzedaż aktywów obu stoczni, w ciągu siedmiu miesięcy od notyfikacji decyzji Komisji zgodnie z jej oczekiwaniami. Sprawne i bezpieczne zrealizowanie scenariusza zależeć będzie jednak od odpowiedzialnego podejścia wszystkich zaangażowanych stron.