Oprac. e-sieci. na podst. utimaco | 18/12/2008 12:38
Utrata urządzeń mobilnych, niezabezpieczone witryny i niechronione dane z kart kredytowych – to główne zagrożenia dla konsumentów oraz firm w “gorącym” okresie świątecznym. Jak sobie z nimi radzić?
REKLAMA
Zgubienie czy kradzież urządzeń mobilnych to najczęstsze zagrożenia, szczególnie gdy dane na nich zapisane nie są zabezpieczone. Obecny rok należy do rekordowych pod względem włamań i utraty danych – ponad 500 incydentów wg danych Privacy Rights Clearinghouse. Utimaco radzi jak zabezpieczyć cenne informacje przed stratą lub kradzieżą w trakcie podróży i zakupów online.
Firmy muszą podjąć odpowiednie działania aby ochronić się przed tymi oraz innymi zagrożeniami, w związku ze stale rosnącymi regulacjami dotyczącymi płatności kartami (Payment Card Industry-Data Security Standard), wzrostem podatności na włamania oraz nowymi ustawami nakazującymi odpowiednie szyfrowanie. Wszystko to nakłada na firmy odpowiedzialność za każdy wyciek danych, nawet gdy jest spowodowany z winy pracownika lub zdarzył się przypadkowo. Poza nakazami, przedsiębiorstwa muszą przykładać coraz większą uwagę do kwestii bezpieczeństwa również z innego powodu - żeby zachować lojalność klientów. Badania pokazały, że ponad 30% klientów zrywa relacje z organizacjami, które padły ofiarami ataku. To kosztowne ryzyko, które można łatwo zneutralizować za pomocą odpowiednich środków bezpieczeństwa.
Dane zgubione w podróży
Kilka milionów Polaków zamierza podróżować w okresie świątecznym. Wielu z nich ma ze sobą laptopy, pamięci typu flash i smartfony, które zawierają cenne dane. Urządzenia te często padają ofiarą złodziei, ale także lekkomyślności - pozostawione w taksówce lub hotelu. Według badań przeprowadzonych przez instytut Poneman'a, więcej niż 12 000 laptopów zgubiono lub skradziono na lotniskach każdego tygodnia na początku 2008 roku. Aż 65-70% z nich nigdy nie odzyskano. Jeżeli trend ten utrzyma się, podczas świąt możemy spodziewać się nowego rekordu.
Gorączka niebezpiecznych zakupów
Zdaniem eMarketer – firmy analizującej sprzedaż detaliczną – konsumenci wydadzą w tym roku na świąteczne zakupy około 32 miliardów dolarów (około 100 miliardów złotych). Co więcej, duża część transakcji będzie dokonywana za pośrednictwem kart kredytowych. Kupujący beztrosko łączą się za pośrednictwem służbowych urządzeń z niezabezpieczonymi witrynami sklepów internetowych, korzystają z kiosków dostępowych na lotniskach lub w pośpiechu wykorzystują okazje cenowe online, lekceważąc kwestie bezpieczeństwa. Wszystko to może mieć poważne konsekwencje, zarówno dla firm jak i konsumentów.
Jak zapewnić bezpieczeństwo?
Biorąc pod uwagę wszystkie zagrożenia, korporacje oraz osoby prywatne powinny wykorzystać odpowiednie metody ochrony danych. Robiąc zakupy online należy upewnić się czy mamy do czynienia z zaufanym sprzedawcą, który oferuje szyfrowane połączenie. Nigdy nie klikamy w odnośniki znajdujące się w spamie, ani nie udostępniamy informacji o naszych kartach kredytowych nieznanym firmom. Najlepszą ochroną dla klienta indywidualnego jest zachowanie zdrowego rozsądku, szczególnie gdy zakupów dokonujemy z urządzeń służbowych.
Dla firm, ryzyko związane z utratą danych jest znacznie większe, dlatego ochrona musi być dobrze zaplanowana i na odpowiednio wyższym poziomie. Rozwiązania technologiczne, takie jak ochrona przed wyciekiem danych (Data Leakage Prevention) oraz szyfrowanie to silne metody w walce przeciwko większości zagrożeń. Utimaco oferuje bezpłatne wersje próbne swoich produktów z linii SafeGuard zapewniając firmom kompletne rozwiązania szyfrowania laptopów, napędów USB oraz nośników wymiennych, które mogą łatwo zostać utracone bądź skradzione.
Poza samą technologią, duże znaczenie w firmie ma polityka bezpieczeństwa, czyli określenie ,kto ma dostęp do jakich danych. Ponadto trzeba sprecyzować reguły dostępu do Internetu oraz kroki, które należy podjąć w razie zaginięcia lub kradzieży komputerów stacjonarnych lub urządzeń mobilnych.
“Pomiędzy emocjami charakterystycznymi dla tej pory roku i biznesem, ważne jest aby firmy zachowały czujność w kwestii bezpieczeństwa wszystkich cennych informacji,” powiedział Nagraj Seshadri, szef marketingu, Utimaco. “Niezależnie od tego, czy ktoś uzyska dostęp do twojej sieci czy pracownik zgubi urządzenie z poufnymi danymi, naruszenie danych w każdej postaci wiąże się z długotrwałymi i szkodliwymi konsekwencjami, które odbijają się na lojalności klientów, sprzedaży i prowadzeniu firmy. Utimaco zobowiązuje się do ochrony danych wszystkich klientów przed tymi atakami, podczas świąt i w ciągu całego roku.”