Oprac. e-sieci.pl na podst onet.pl | 15/08/2008 09:40
Tradycyjne sposoby budowania dróg w Polsce nie sprawdzają się. Przykładem mogą być autostrady, które po krótkim okresie użytkowania wymagają remontów. Alternatywą może być inna technologia.
REKLAMA
Drogi można budować też z betonu. Dyskusyjna pozostaje opłacalność budowy takim sposobem. Warto się jednak zastanowić, czy oszczędność w fazie początkowej nie będzie pozorna. Z wyliczeń wynika, że do wybudowania dróg na Euro 2012 z betonu potrzeba byłoby o 22 mld zł więcej niż na tradycyjne drogi. Z drugiej strony taka nawierzchnia jest trwalsza od tradycyjnej – poważne naprawy na trasach asfaltowych wykonywane są już po 10 latach, w przypadku betonu po 30 latach. Jeśli koszty przeliczy się na roczne utrzymanie odcinka drogi, to okazuje się, że „beton” jest do 15% tańszy.
Obecnie z betonu planuje się tylko wybudowanie autostrady A2 na odcinku 106 km - z Nowego Tomyśla do Świecka.