Oprac. e-sieci.pl na podst. www.stat.gov.pl | 26/08/2008 13:41
W gospodarce światowej znaczenie sektora usług wzrasta. Świadczy o tym rosnący udział tego sektora w tworzeniu wartości dodanej, jak również miejsc pracy. Wśród nowo przyjętych krajów Unii Europejskiej, nie biorąc pod uwagę Cypru i Malty, w 2006 roku najwyższy udział sektora usług odnotowano na Łotwie – 74,9%, w Estonii – 67,7% i na Węgrzech – 65,0%. Jednocześnie w 2006 roku pracujący w sektorze usług na Łotwie, w Estonii i na Węgrzech stanowili ponad 60% ogółu pracujących. W Polsce w 2007 roku przedsiębiorstwa prowadzące działalności usługowe wytworzyły 64,5% ogółu wartości dodanej brutto całej gospodarki narodowej2 i dały miejsca pracy dla 55,9% ogółu pracujących. Wśród podmiotów prowadzących działalności usługowe dominującą rolę odgrywają przedsiębiorstwa handlowe. Na koniec 2007 roku stanowiły one 40,8% ogólnej liczby podmiotów.
REKLAMA
Szacuje się, że w 2007 roku sprzedaż detaliczna osiągnęła 517,4 mld zł. Wartość sprzedanych towarów poprzez punkty sprzedaży detalicznej wyniosła 497,7 mld zł, z tego żywności i napojów bezalkoholowych 137,0 mld zł, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych 43,6 mld zł i towarów nieżywnościowych 317,1 mld zł. W placówkach gastronomicznych sprzedaż detaliczna osiągnęła wartość 19,7 mld zł. Charakterystyczną cechą krajowego handlu detalicznego jest duży udział sklepów o powierzchni sprzedażowej do 99 m2, które na koniec 2007 roku zajmowały 55,9% ogólnej powierzchni sprzedażowej. Największy przyrost powierzchni odnotowano w sklepach o powierzchni sprzedażowej w przedziale 400 - 999 m2. W 2007 roku wzrosła o 8,3% liczba sklepów o powierzchni sprzedażowej 400m2 i więcej. Wśród wielkopowierzchniowych obiektów handlowych największy udział stanowią supermarkety, których liczba na przestrzeni lat 2000-2007 systematycznie rośnie. Ogólna liczba placówek gastronomicznych na koniec 2007 roku liczyła ok. 89 tys. Przychody z działalności gastronomicznej wyniosły ok. 20,2 mld zł. i były wyższe o 7,7% w stosunku do roku ubiegłego. Sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych w 2007 roku została oszacowana na ok. 723,0 mld zł. W działalności hurtowej utrzymuje się wzrost znaczenia dużych przedsiębiorstw handlowych (o liczbie pracujących powyżej 49 osób). Sprzedaż hurtowa, w porównaniu z 2006 r., wzrosła w nich o 10,9%. Wartość zapasów badanych przedsiębiorstw3 na koniec grudnia 2007 roku wynosiła 147 608,2 mln zł i była o 23,0% wyższa niż przed rokiem, w tym w handlu i naprawach o 25,4%