Oprac. e-sieci.pl na podst. www.stat.gov.pl | 26/08/2008 16:34
Na kształtowanie się wielkości populacji studiujących ma wpływ wiele elementów, m.in. czynniki demograficzne powodujące, że roczniki młodzieży opuszczającej uczelnie są obecnie bardziej liczne niż tej, która rozpoczyna studia. Istotne znaczenie ma również sytuacja na rynku pracy, na którym wraz z poprawą związaną ze znaczącym spadkiem zagrożenia bezrobociem zwiększają się wymagania odnośnie poziomu wykształcenia i kwalifikacji.
REKLAMA
W roku akademickim 2007/2008 w szkołach wyższych wszystkich typów kształciło się 1937,4 tys. studentów, tj. o 0,2% mniej niż przed rokiem. Kobiety stanowiły 56,4% zbiorowości studiujących. Na polskich uczelniach studiuje coraz więcej cudzoziemców. W roku 2007/2008 było ich 13,7 tys., czyli o 1,9 tys. osób więcej niż w roku akademickim 2006/2007. W roku 2007 nieco zwiększyła się liczba studentów nowo przyjętych na pierwszy rok studiów, zarówno stacjonarnych, jak i niestacjonarnych. Naukę na pierwszym roku rozpoczęło 501,6 tys. osób (bez cudzoziemców – 484,2 tys.), tj. o 14,1 tys. więcej niż w roku poprzednim, w tym w szkołach niepublicznych o 9,8 tys. więcej. Najwięcej osób na pierwszym roku studiuje na kierunkach ekonomicznych i administracyjnych. Grupa ta stanowi 23,1% wszystkich studentów pierwszego roku. Jednocześnie w porównaniu z rokiem akademickim 2006/2007 zaobserwowano spadek zainteresowania kierunkami społecznymi, informatycznymi oraz inżynieryjno-technicznymi. Liczba studentów na studiach stacjonarnych wynosiła 940,2 tys. i była o 1,1% mniejsza niż w roku ubiegłym. Liczba studentów studiów niestacjonarnych w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła o 0,6% i wynosiła 997,2 tys. Uczelnie publiczne na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz na studiach magisterskich jednolitych kształciły 1276,9 tys. osób (co stanowi spadek o 1,9% w porównaniu z rokiem akademickim 2006/2007), natomiast uczelnie niepubliczne - 660,5 tys. osób (tj. o 3,1% więcej niż w roku poprzednim). W publicznych szkołach wyższych na studiach stacjonarnych uczy się 62,9% studentów, gdy tymczasem w szkołach niepublicznych z tej formy korzysta jedynie 20,7% ogółu studentów. W stosunku do ubiegłego roku akademickiego istotnie wzrosła liczba absolwentów szkół wyższych. W roku 2005/2006 uczelnie opuściło 394,0 tys. absolwentów, natomiast w 2006/2007 - 410,1 tys. Prawie połowa wszystkich absolwentów (191,7 tys.) ukończyła studia zawodowe (pierwszego stopnia), a 117,9 tys. – studia magisterskie jednolite (28,7%). Zaobserwować można także zwiększone zainteresowanie studiami podyplomowymi. W roku akademickim 2007/2008 na tego rodzaju studiach kształciło się 173,1 tys. słuchaczy, tj. o 15,2% więcej niż w roku poprzednim. O 16,4 tys. wzrosła liczba dokształcających się kobiet, które stanowią 68,6% wszystkich słuchaczy studiów podyplomowych. Największą popularnością cieszyły się kierunki ekonomiczne i administracyjne – 54,7 tys. słuchaczy (wzrost o 13,7% w porównaniu z rokiem poprzednim), kierunki pedagogiczne – 39,4 tys.(wzrost o 23,3%) oraz kierunki medyczne – 23,5 tys. (wzrost o 3,8%). Ponad dwukrotnie zwiększyła się liczba słuchaczy kierunków architektury i budownictwa (obecnie 1,9 tys. osób). Wzrost liczby osób dokształcających się na studiach podyplomowych oraz przekształcenia struktury według wybieranych kierunków stanowią odbicie przeobrażeń na rynku pracy. Dobra koniunktura gospodarcza oraz rozwój inwestycji, szczególnie w budownictwie, w istotny sposób przyczyniają się do zmian popytu na studia podyplomowe i kierunek kształcenia. W roku akademickim 2007/2008 odnotowano 32,9 tys. uczestników studiów doktoranckich, tj. o 3,4% więcej niż w roku poprzednim. Największym zainteresowaniem cieszyły się nauki humanistyczne (10,1 tys. uczestników) oraz techniczne (5,7 tys. uczestników). Jednocześnie w tym samym roku otwarto 7,3 tys. przewodów doktorskich, czyli o 981 mniej niż w roku poprzednim. Od kilku lat spada również liczba obcokrajowców przeprowadzających przewody doktorskie w Polsce – w tym roku wyniosła 375 osób. Według stanu na koniec grudnia 2007 r. w szkołach wyższych pracowało 100,9 tys. nauczycieli akademickich (pełnozatrudnionych i niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełnozatrudnionych), w tym 22,9 tys. zatrudnionych na stanowisku profesora, 770 - docenta, 40,3 tys. - adiunkta i 14,9 tys. - asystenta. W niepełnym wymiarze godzin pracowało 3,5 tys. nauczycieli akademickich. W grupie nauczycieli akademickich (pełnozatrudnionych i niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełnozatrudnionych) było około 1,8 tys. cudzoziemców