Od minut do sekund: jak Manifold wykorzystuje NVIDIA CUDA zmieniając technologię GIS

Oprac. e-sieci.pl na podst. NVIDIA Corporation | 20/08/2008 09:39

Od namierzania rozmówców służb ratowniczych i badania stężenia dwutlenku węgla po monitoring wykorzystania pestycydów – gwałtownie rośnie ilość zastosowań Systemów Informacji Geograficznej. NVIDIA Corporation, światowy lider technologii obliczeń wizualnych, oraz Manifold poinformowały, że ściśle współpracują nad rozwojem GIS poprzez wykorzystanie uznanego środowiska NVIDIA CUDA™ do przyspieszania działania aplikacji GIS dzięki zastosowaniu procesora graficznego (GPU).


REKLAMA




Główną przyczyną wzrastającej złożoności zestawów danych GIS jest większa ilość zbieranych danych oraz potrzeba bardziej dogłębnej ich analizy. Zdjęcia satelitarne, które kiedyś były dostępne tylko dla analityków wywiadu, mogą być dzisiaj oglądane za pośrednictwem Internetu. Dodatkowo, nowoczesne satelity robią dzisiaj „zdjęcia” Ziemi za pomocą wielu czujników, które zbierają dane w wielu rozdzielczościach i długościach fal oraz pod różnymi kątami, co sprawa, że połączenie tych danych jest żmudnym zadaniem. Bez akceleracji GPU wykorzystującej CUDA, użytkownicy GIS muszą posługiwać się danymi o niższej rozdzielczości i mogą w ten sposób tracić z pola widzenia drobne elementy. Na przykład dla archeologa może to oznaczać, że zauważy on zarys fortu, ale nie poszczególne ściany, co może decydować zakwestionowaniu sensu lub podniesieniu kosztów wykopalisk. Manifold rozpoczął pracę z CUDA w maju 2007 roku i już po 2 miesiącach ich system został przeprogramowany tak, by móc wykorzystać moc obliczeń równoległych oferowaną przez procesory graficzne. Manifold System Release 8, najbardziej zaawansowany i najlepiej wyposażony pakiet GIS na świecie, pokonał ostatnio 12 uznanych kandydatów, takich jak AutoDesk, Gaia czy Magellan i wygrał główną nagrodę 2008 Geospatial Leadership Award na odbywającej się w Ottawie w Kanadzie konferencji GeoTec2008. NVIDIA (Nasdaq: NVDA) jest światowym liderem technologii obliczeń wizualnych i twórcą GPU (procesora graficznego), układu o wysokiej wydajności oferującego nowoczesną, interaktywną grafikę w stacjach roboczych, komputerach osobistych, konsolach do gier i urządzeniach przenośnych. NVIDIA oferuje produkty z serii GeForce® dla zastosowań rozrywkowych i domowych, Quadro™ na rynku profesjonalnego projektowania i wizualizacji oraz Tesla™ dla rynku obliczeń o wysokiej wydajności.