Oprac. e-sieci. na podst. readersdigest.com | 06/10/2008 14:35
Świat wybiera Baracka Obamę – jak wynika z pierwszego globalnego sondażu „Reader’s Digest”, którego podsumowanie ukaże się we wszystkich wydaniach tego miesięcznika. Przedstawia on opinie mieszkańców 17 krajów z 6 kontynentów o amerykańskich wyborach prezydenckich i o USA.
REKLAMA
Respondenci pytani, na którego kandydata głosowaliby, gdyby mieli taką możliwość, w zdecydowanej większości wskazywali na Obamę – w każdym z badanych krajów, z wyjątkiem USA, gdzie republikanin John McCain zyskał nieznaczną przewagę nad demokratą Obamą. Obama wygrywa w cuglach, ale nie w kraju, w którym kandyduje na prezydenta – mówi John Fredericks, dyrektor sondaży w „Reader’s Digest”. Skala jego przewagi na świecie jest szokująca – dodaje. W Holandii „obamomania” przekroczyła 90%. W Niemczech to 85% (McCaine’a wskazało ledwie 7%). W sondażach politycznych rzadko zdarzają się tak wysokie wyniki. A Obama bije na głowę swojego rywala nie tylko w Zachodniej Europie, ale też na wszystkich sześciu kontynentach objętych sondażem „Reader’s Digest”. W Polsce Obamę wybrało 65% ankietowanych (tylko 19% McCaine’a). W Rosji za Obamą opowiedziało się 52% badanych (za McCainem 17%). I był to poza USA najsłabszy dla kandydata demokratów wynik na świecie. W Polsce, mimo zdecydowanej przewagi zwolenników Obamy, wybór McCaine’a wydaje się większej liczbie responentów (21%) obiecujący dla ich sytuacji osobistej niż Obamy (16%) – jak wskazuje pierwszy światowy sondaż prezydencki przeprowadzony przez miesięcznik „Reader’s Digest”. Jego podsumowanie znajdzie się w listopadowym numerze, który trafi do rąk polskich czytelników w końcu października. W sondażu proszono też respondentów o uszeregowanie pod względem ważności 8 aktualnych kwestii – jak terroryzm, wojna w Iraku, światowa gospodarka, ubóstwo na świecie, prawa człowieka, ekologia, handel międzynarodowy i rozprzestrzenianie broni nuklearnej. Oto wyniki:
• W Polsce za najważniejsze problemy uznano ubóstwo na świecie, ochronę środowiska i prawa człowieka.
• W USA na pierwszym miejscu uplasowała się światowa gospodarka, na drugim terroryzm, a na trzecim wojna w Iraku. Tylko Rosjan niż Amerykanów bardziej niepokoi terroryzm.
• W 7 krajach (Australia, Brazylia, Kanada, Finlandia, Niemcy, Wielka Brytania, Tajwan) najważniejszą sprawą była ochrona środowiska.
• Światowe ubóstwo to problem numer jeden dla respondentów w 6 krajach (Francja, Meksyk, Holandia, Polska, RPA, Hiszpania) i numer dwa w 5 innych. W USA na ten problem wskazało tylko 4 procent ankietowanych. O ile obywatele większości krajów uznają za priorytetowe problemy ubóstwa na świecie, ochrony środowiska i praw człowieka, to w USA najważniejszą kwestią jest gospodarka światowa. Ciekawe były odpowiedzi na pytanie: Gdy myślisz o administracji USA, jesteś nastawiony pozytywnie, neutralnie czy negatywnie?
• Połowa z 16 krajów była bardziej „proamerykańska” niż „antyamerykańska”, pomimo wojny w Iraku. Z największym entuzjazmem traktują USA respondenci w Indiach
i Polsce (tu 16% ocen pozytywnych, negatywnych zaledwie 4%).
• Antyamerykańskie nastawienie było najsilniejsze w Indonezji, Holandii i Hiszpanii, ale widać je i u sąsiadów USA – w Meksyku i Kanadzie.
Czy USA kojarzy się nadal z krajem wielkich szans? Przeniesieniem się na stałe do Stanów Zjednoczonych zainteresowanie wyrazili Francuzi (52%), podobnie jak aż 73% respondentów w Indiach. W Kanadzie tylko około 25% miałoby ochotę na taką przeprowadzkę, a w Meksyku, czyli państwie, które dostarcza USA najwięcej imigrantów, jedna trzecia. Polacy nie marzą już o Ameryce. Tylko 16% byłoby zainteresowanych emigracją w tym kierunku.
– „Reader’s Digest” ma redakcje na całym świecie i dlatego ma wyjątkową możliwość szybkiego orientowania się, co myślą ludzie z całego globu, a nasz sondaż wykazał, że Amerykanie bardzo różnią się w opiniach od mieszkańców innych krajów – mówi Frank Lalli, redaktor naczelny międzynarodowych wydań „Reader’s Digest” i dyrektor ds. rozwoju.
– Pierwszy raz na taką skalę „Reader’s Digest” skorzystał ze swojej wyjątkowej, międzynarodowej pozycji, by przedstawić wielobarwną mozaikę opinii z całego świata na temat kilku najważniejszych problemów naszych czasów – mówi Anna Esden-Tempska, redaktor naczelna „Reader’s Digest” w Polsce.
Wyniki badania zostają przedstawione krótko przed wyborami w 50 wydaniach miesięcznika „Reader’s Digest”, który na całym świecie właśnie wprowadził zmiany – nowocześniejszą formę graficzną, jeszcze większą różnorodność tematów, nowe działy. Na okładce widać nowe logo, wyeksponowane jest też hasło magazynu: Nasz wspólny świat/Life Well Shared.
Sondaż przeprowadzono w 17 państwach. W 15 państwach dane zebrała międzynarodowa agencja badań Synovate. W Holandii i Finlandii zaangażowano miejscowe firmy sondażowe. Zastosowano trzy metody badawcze: sondaże internetowe w USA i Kanadzie; wywiady telefoniczne w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Rosji, Polsce, Hiszpanii, Meksyku, Brazylii, Australii i na Tajwanie; osobiste rozmowy w RPA, Indiach i Indonezji. W 15 krajach przepytano około tysiąca osób, co daje margines błędu w granicach trzech procent. W RPA zadano pytania pięciuset osobom, przy marginesie błędu 4,4 procent. W Brazylii zostało zbadanych 1,5 tysiąca osób, przy marginesie błędu 2,5 procent. Sondę przeprowadzono między 2 czerwca a 7 lipca 2008 roku.