Opra. e-sieci. na podst. TNS OBOP | 07/10/2008 10:10
Badania przeprowadzone przez TNS OBOP w firmach posiadających flotę samochodową pokazują, że bezpieczeństwo kierowców (84%) oraz koszty (71%) to najważniejsze czynniki determinujące politykę flotową w polskich przedsiębiorstwach. Jednocześnie polska flota jest najstarsza w Europie – średni wiek pojazdu firmowego to 6,5 roku.
REKLAMA
Z wywiadów przeprowadzonych z osobami podejmującymi decyzje dotyczące pojazdów służbowych w firmach posiadających przynajmniej jeden pojazd firmowy wynika, że polskie firmy mają najstarszą flotę aut firmowych spośród wszystkich europejskich państw objętych badaniem. Średnia wieku pojazdu firmowego w Polsce wynosi 6,5 roku. Portugalia jest państwem, w którym średni wiek auta jest zbliżony do Polski i wynosi 6,4 roku. Nasi zachodni sąsiedzi, co nie jest niespodzianką, mają z kolei jedną z najmłodszych flot aut w Europie (średnia 4,7 roku). Jeszcze lepiej wypadli Czesi, u których średni wiek samochodu flotowego wyniósł 4,5 roku. Liderem, posiadającym najmłodszą flotę samochodową, jest Hiszpania ze średnią na poziomie 4,1 roku oraz, wykraczając już poza granice Europy, Indie - ze średnią 4 lata. Chociaż polskie przedsiębiorstwa posiadają najstarszą flotę spośród wszystkich państw, w których przeprowadzone było badanie, patrzą również bardziej optymistycznie na rozwój floty samochodowej w przyszłości, w porównaniu do Europy. Polskie firmy (być może właśnie z uwagi na wysoki wiek aut) deklarują, że w ciągu najbliższych 2 lat będą chciały dokupić auta firmowe. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w firmach większych (zatrudniających 100 i więcej pracowników) i wyraźnie przekracza poziom optymizmu panujący w firmach z innych państw uczestniczących w badaniu. W polityce flotowej polskich przedsiębiorstw warto zauważyć stosunkowo wysoki wskaźnik istotności bezpieczeństwa kierowców (84%) oraz aspektów kosztowych (71%). Dużą wagę przywiązywaną do bezpieczeństwa wyjaśniać można stanem polskiej infrastruktury drogowej, a także wysokimi statystykami związanymi z wypadkami drogowymi. Wysoka waga aspektu kosztów w polityce flotowej (o 16 pkt. proc. wyższa, niż w przypadku państw z Europy Zachodniej) może się natomiast wiązać ze stanem naszej gospodarki oraz zasobnością przedsiębiorstw.