Czynniki wpływające na oszczędność paliwa w samochodach ciężarowych

Opra. e-sieci. na podst. sisou.com.pl | 06/11/2008 08:24


Każda opona pojazdu tocząca się po drodze wytwarza siłę oporu, która powstaje ze strat energi wynikających z uszkodzeń ścian bocznych opony oraz przez ruch.


REKLAMA




Gdy pojazd porusza się po drodze, szereg czynników wpłynie na ilość paliwa, którą zużyje by dotrzeć z punktu A do punktu B. Główne parametry to ciężar pojazdu, opór aerodynamiczny, straty mechaniczne i opór toczenia opon. Chociaż opony są tylko jednym z czynników, moga mieć wpływ na trzecią część całkowitego zużycia paliwa. Każda opona pojazdu tocząca się po drodze wytwarza siłę oporu, która powstaje ze strat energi wynikających z uszkodzeń ścian bocznych opony oraz przez ruch, kompresję i zniekształcenia bieżnika opony spowodowane kontaktem z powierzchnią drogi. Tę siłę oporu nazywa się oporem toczenia; można ją bardzo dokładnie zmierzyć w laboratorium. Udział opon w całkowitej energi wymaganej do poruszania sią pojazdu po drodze zależy od działania wielu czynników zewnętrznych, między innymi:

Aerodynamika i prędkość
Aerodynamika pojazdu oraz jego prędkość jazdy mają niezwykle duży wpływ na ilość zużycia paliwa. Siła wytwarzana przez opór aerodynamiczny pojazdu wzrasta wykładniczo wraz z prędkością jazdy.
Opór toczenia opony rośnie liniowo wraz z prędkością, lecz opony stanowią stosunkowo niewielki procent całkowitej siły oporu działającej na pojazd przy wzroście prędkości.
Temperatura otoczenia, warunki pogodowe, nawierzchnia drogi (piaszczysta, żwirowa, asfaltowa, betonowa) oraz rodzaj terenu (płaski,pagórkowaty lub górzysty) to czynniki środowiskowe, których nie można kontrolować, natomiast mają one bezpośredni wpływ na zużycie paliwa.

Układ pojazdu
W typowym 40-tonowym, 5-osiowym samochodzie ciężarowym, każda oś ma wkład w całkowity opór toczenia pojazdu. Osie napędu i przyczepy łącznie dają około 83% całkowitego oporu toczenia opon. W celu zmniejszenia zużycia paliwa przez pojazd, zaleca się wyposażenie wszystkich osi w ekonomiczne opony o niskim oporze toczenia.

Ciśnienie opon
Opór toczenia jest w dużym stopniu zależny od ciśnienia opon. Jednostopniowe odchylenie od nominalnej wartości ciśnienia w oponach może doprowadzić do zmiany oporu toczenia sięgającej 5%, czego wynikiem może być znaczny wzrost kosztu paliwa. Dla optymalnego oporu toczenia, ważne jest prawidłowe napompowanie opon, stosownie do obciążenia poszczególnych osi. Ponadto złe ciśnienie ma negatywny wpływ na wytrzymałość opony.

Zbieżność kół
Błędne ustawienie zbieżności kół może mieć drastyczny wpływ na opór toczenia i w efekcie na zużycie paliwa. Jeżeli koła w 12-kołowym ciągniku i przyczepie nie mają prawidłowo ustawionej zbieżności, całkowita siła oporu działająca na pojazd wzrasta. Większe "szorowanie" opon po powierzchni drogi i potencjalnie większy opór aerodynamiczny powstają wówczas gdy ciągnik i przyczepa nie układają się równolegle do kierunku podróży.

Styl jazdy
Nawyki lub "styl" jazdy prowadzącego pojazd może mieć ogromny wpływ na ilość zużywanego paliwa. Agresywna jazda może pozbawić nas wielu korzyści czerpanych z inwestycji w ekonomiczne opony i silnik, urządzenia aerodynamiczne czy syntetyczne smary. Istnieją jednak nowoczesne, zautomatyzowane układy przeniesienia napędu, które mają na celu zmniejszenie wpływu kierowców na zużycie paliwa w trakcie jazdy, dodatkowo zwiększając potenciał oszczędnościowy odpowiednich opon. Przy dzisiejszej technologii, możliwe jest dokładne zmierzenie ilości paliwa zużywanego przez silnik w jednosce czasu, co pozwala na wdrożenie programów mających na celu nagradzanie kierowców za oszczędne zużycie paliwa.