62% Polaków nie oszczędza

Oprac. e-sieci. na podst. On Board PR | 28/11/2008 11:19

Aż 62% Polaków nie korzysta z produktów finansowych związanych z lokowaniem pieniędzy – wynika z raportu „Wizerunek produktów inwestycyjnych” firmy doradczej On Board PR przygotowanego na podstawie badań PBS DGA. Jednocześnie tylko 16% dorosłych Polaków uważa, że banki i instytucje finansowe promując się, rzetelnie informują o realnych warunkach swojej oferty.


REKLAMA




Z raportu „Wizerunek produktów inwestycyjnych” przygotowanego przez On Board PR (www.onboard.pl) na podstawie badań PBS DGA (www.pbsdga.pl) wynika, że większość Polaków (62%) w ogóle nie korzysta z produktów finansowych związanych z gromadzeniem i pomnażaniem pieniędzy takich jak lokaty bankowe czy inwestycje giełdowe. Jednocześnie bardzo wielu z nich jest nastawionych sceptycznie wobec oferujących je firm. Odsetek osób korzystających z produktów finansowych związanych z lokowaniem pieniędzy wzrasta wraz z wykształceniem. Wśród absolwentów wyższych uczelni tylko 37% osób nie korzystało w ciągu ostatnich 2 lat z żadnej formy gromadzenia oszczędności i inwestowania. Możliwości lokowania pieniędzy rosną też wraz ze wzrostem zarobków. Z lokat, inwestycji czy kont oszczędnościowych najchętniej oszczędzają mieszkańcy największych ośrodków miejskich, osoby zajmujące kierownicze stanowiska. „Promocja konkretnych produktów to nie wszystko. Instytucje finansowe powinny budować potrzeby związane z ich wykorzystaniem” – komentuje Iwona Kubicz z On Board PR. "Wyniki badania potwierdzają z jednej strony olbrzymi potencjał ‘do zagospodarowania’ dla instytucji finansowych, z drugiej ogrom pracy edukacyjnej jaka stoi przed uczestnikami rynku” – dodaje Michał Wojciechowski, doradca Zarządu Domu Maklerskiego BOŚ – „Banki, fundusze czy firmy inwestycyjne powinny zadać sobie pytanie, czy lepiej wydawać ogromne pieniądze na marketing swoich produktów, żeby pozyskać klientów konkurencji, czy raczej pracować nad poszerzeniem rynku”. Jedną z wielu barier rozwoju rynku produktów finansowych związanych z lokowaniem pieniędzy jest bardzo niski poziom zaufania do oferujących je instytucji. Z badań On Board PR i PBS DGA wynika, że tyko ok.16% dorosłych mieszkańców Polski jest zdania, że reklamy bankowych i podobnych produktów są zawsze rzetelne i nie wprowadzają w błąd odbiorców. Pozostali mają w tym względzie wiele wątpliwości. Szczególnie sceptyczni wobec obietnic banków i inwestycyjnych funduszy są ci, którzy najczęściej korzystają z ich usług – osoby z wyższym wykształceniem, dobrze zarabiające, mieszkańcy największych miast. „Brak zaufania jest wynikiem przesady, którą często posługiwała się reklama” – komentuje Iwona Kubicz z On Board PR – „Odbudowa wiarygodności jest komunikacyjnym wyzwaniem dla całej branży, bo jej brak uderza także w tych, którzy nie mają sobie nic do zarzucenia” Raport „Wizerunek produktów inwestycyjnych” pokazuje też, że w skali całej dorosłej populacji, Polacy nie mają poczucia, że w istotny sposób dotknął ich kryzys finansowy. Wśród dorosłych Polaków zaledwie 22% deklaruje że ma poczucie, że kryzys ma wpływ na ich sytuację. Nastroje są znacznie gorsze wśród osób, które korzystają z produktów inwestycyjnych. Aż 52% osób, które inwestowały w fundusze inwestycyjne deklaruje, że odczuło kryzys. „Mocniej skutki kryzysu odczuwają oczywiście ci, którzy korzystali z produktów finansowych zależnych od kondycji rynku” – komentuje Tomasz Dziedzic z PBS DGA – „Odsetek osób odczuwających kryzys jest prawie 2-krotnie wyższy wśród osób inwestujących na rynku finansowym niż wśród ogółu dorosłych Polaków”