Wakacyjne podróże Polaków w 2008r. - raport Wakacje.pl

Oprac. e-sieci.pl na podst. otopr.pl | 21/08/2008 12:56

Polacy podróżują coraz częściej i coraz chętniej spędzają urlopy zagranicą. Część polskich turystów z pewnością korzystałaby z możliwości wypoczynku w Polsce, jednak wymarzone wakacje chcemy spędzać tam gdzie świeci słońce, a plaża zachęca do kąpieli w ciepłym morzu. Szczególnie, że coraz śmielej podróżujemy nawet z bardzo małymi dziećmi. To jest główny powód, dla którego tak chętnie podróżujemy do krajów basenu Morza Śródziemnego.


REKLAMA




Letnie urlopy spędzamy w gronie rodzinnym. Porównanie danych Wakacje.pl na przestrzeni ostatniego roku pozwala na stwierdzenie, że nie obawiamy się już podróży z bardzo małymi dziećmi.
Polacy, w pierwszym półroczu 2008 roku, najczęściej wybierali kraje śródziemnomorskie. W czołówce tradycyjnie już uplasowały się: Egipt (33,79%), Turcja (13,29%), Grecja oraz Tunezja (8,09%). Niezmiennie także Polacy cenią sobie wypoczynek we Włoszech (3,69%), Hiszpanii (2,2%) oraz Bułgarii (1,43%). Jednakże i tu drobna zmiana – w dziesiątce najpopularniejszych miejsc w tym roku nie znalazły się Francja oraz Chorwacja. Na popularności zyskała jednak Portugalia (1,36%) oraz miejsca bardziej luksusowe i egzotyczne, m.in. Wyspy Kanaryjskie (3,7%) oraz Kuba (1,42%).
Na przestrzeni jednego roku, na popularności zyskała Portugalia oraz miejsca bardziej luksusowe i egzotyczne, m.in. Wyspy Kanaryjskie oraz Kuba. Warto dodać, że Turcja oraz Wyspy Kanaryjskie odnotowały w tym sezonie szczególnie wysoki ok. 80% wzrost sprzedaży. Wzrost sprzedaży pozostałych destynacji, w porównaniu do roku 2007 również był zauważalny i z pewnością bardzo pozytywny dla touroperatorów. Oferty wypoczynku w poszczególnych krajach znalazły zainteresowanie większego niż w ubiegłym roku grona polskich turystów. Polacy nie obawiają się latać. Najczęściej podróżujemy samolotem (88,8%), ponieważ ta forma transportu mimo, ze najbardziej kosztowna w najwyższym stopniu gwarantuje nam wygodę oraz oszczędność czasu. Tylko nieliczni turyści (7,9%) mają ochotę na samodzielne organizowanie transportu, a także podróż autokarem (3,3%). Polacy podróżują coraz chętniej i nie boją się przeznaczać na ten cel większych środków finansowych. Powodów jest wiele, ale najważniejszym jest fakt, że z roku na rok jesteśmy coraz bardziej zamożnym społeczeństwem, a dodatkowo zarabiamy w złotówkach - walucie, która wyraźnie umacnia się w stosunku do obcych walut.
Obecnie, średnia wartość rezerwacji w portalu Wakacje.pl wynosi ok. 5000zł. Przypada na nią średnio 2,2 osoby. Na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy zaobserwowano bardzo wysoki wzrost średniej wartości pakietu wycieczkowego zakupionego w portalu Wakacje.pl., koszt wyjazdu jednej osoby wzrósł od stycznia br. o ok. 230 zł. Jeśli chodzi o sposób płatności, to według informacji portalu Wakacje.pl Polacy najczęściej płacą za wycieczkę przelewem (58%) lub kartą kredytową (12%). Wyraźnie widać trend przesunięcia naszych preferencji w kierunku hoteli o wyższej klasie – 4* i 5* (w pierwszym półroczu 2008 r. w ogólnej sprzedaży Wakacje.pl stanowiły odpowiednio 41% i 19%). Hotele na nasz wymarzony urlop musza spełniać także dodatkowe kryteria – najchętniej wybieramy te, które oprócz elegancji w pokojach oraz urozmaiconego wyżywienia, oferują dodatkowe atrakcje np. aquapark, plac zabaw dla dzieci oraz możliwość wynajęcia opieki dla nich, rozbudowanej części rekreacyjnej umożliwiającej uprawianie sportów, kompleksu Spa, etc. Najpopularniejszym standardem pozostaje nadal hotel cztero (41%) oraz trzygwiazdkowy (32%). Coraz rzadziej natomiast wybieramy pakiety poniżej tej klasy – dwu (4%) i jednogwiazdkowe (4%). Polacy coraz częściej wybierają także pakiet all Inclusive (56%), gwarantujący wszystkie posiłki w cenie. Wiele osób uznaje go za najwygodniejszą formę żywieniową, aczkolwiek znajdują się także i zwolennicy dwóch posiłków w ciągu dnia (HB 30%). Znacznie mniej Polaków preferuje tylko śniadania (5%) lub 3 posiłki (3%). Są również i osoby, które organizują sobie wyżywienie na miejscu we własnym zakresie (6%).