Opra. e-sieci. na podst. Informacja Prasowa | 17/09/2008 15:00
Odzwierciedlając trudną ogólną sytuację gospodarczą, europejski rynek samochodów osobowych zanotował 2-procentowy spadek w pierwszej połowie 2008 (na podstawie danych ACEA/ EU27 oraz danych EFTA, z wyłączeniem L200), a sytuacja w kilku państwach zaczęła się gwałtownie pogarszać w pierwszych tygodniach drugiego półrocza. Ta ogólna tendencja zniżkowa nie ominęła Mitsubishi Motors, w której duże samochody stanowią 46% sprzedaży i firma odnotowała spadek o 5,5%.
REKLAMA
Równie istotny był stan dostaw najnowszych produktów - Lancera i Outlandera – cieszących się ogromnym popytem na wszystkich rynkach światowych. Nawet przy fabrykach działających na pełnych obrotach, dało się odczuć pewne braki, co wpłynęło na decyzję przeniesienia produkcji Outlandera na rynki europejskie do NedCar od sierpnia 2008.Mimo to firmie Mitsubishi udało się zachować równowagę:
- wykorzystując sukcesy najnowszych produktów, począwszy od Outlandera (sprzedaż 20 090 aut/ + 31%): samochodu, którego zalety (projekt, dynamika jazdy, przestronność i elastyczność, dobre osiągi, niskie zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla oraz dobry stosunek wartości do ceny) zgodne są z najnowszymi trendami jednego z najszybciej rozwijających się sektorów europejskiego rynku.
- zbierając owoce długoterminowej strategii ekspansji na nowych/rozwijających się rynkach takich jak Europa Środkowa, Bałkany, kraje bałtyckie, kraje śródziemnomorskie, których rozwój w pewien sposób bilansuje spadek na bardziej dojrzałych rynkach Europy Zachodniej. Przykładowe wskaźniki wzrostu :
o Turcja: + 61%
o Polska: + 50%
o Izrael: + 26%
o Rumunia: + 55%
o Czechy i Słowacja: + 14%
Podczas gdy na tradycyjnych rynkach, takich, jak Austria (+ 9%), Dania (+ 12%), Finlandia (+ 28%), Norwegia (+ 36%) lub Szwajcaria (+ 2%), odnotowano znaczący wzrost sprzedaży, sytuacja w krajach, takich, jak Hiszpania lub Wielka Brytania jest reprezentatywna dla Europy Zachodniej:
- Hiszpania:
Jak pokazują najnowsze liczby, gospodarka hiszpańska przechodzi poważny kryzys, który ma duży wpływ na rynek motoryzacyjny (- 30,8% w czerwcu, - 27% w lipcu, - 41,3% w sierpniu). W pierwszym półroczu sprzedaż samochodów osobowych spadła o 17,1%, natomiast spadek sprzedaży samochodów osobowych Mitsubishi wyniósł “zaledwie” 10%, dzięki dobremu przyjęciu Lancer Sports Sedan.
Na froncie samochodów 4x4 sytuacja miała się o wiele gorzej, ze spadkiem rynkowym równym 24%. Pomimo proporcjonalnego spadku sprzedaży modeli Mitsubishi, Outlander spisał się lepiej niż reszta rynku.
- Wielka Brytania:
Wg stanu z lipca 2008, sprzedaż na brytyjskim rynku samochodów osobowych spadła o 3%, na rynku detalicznym o 6,5% a sprzedaż flotowa utrzymała się na poziomie wyższym o 0,7% w stosunku do wyników z poprzedniego roku. Prognoza na drugie półrocze przewiduje dalsze pogorszenie się sytuacji rynkowej, w związku z tym, że w roku bieżącym po mocnym pierwszym kwartale w kwietniu nastąpił spadek.
W zaistniałej sytuacji, wszyscy gracze z dotkniętych sektorów doświadczają spadku zaufania klientów, związanego z powolnym rozwojem gospodarki brytyjskiej, kryzysem kredytowym, spadkiem wartości nieruchomości i niedawnym wzrostem kosztów utrzymania i cen paliwa.
Jednak:
• Firmie Mitsubishi udało się osiągnąć 4,0% udziałów segmentu Pajero, pomimo obecności wielu nowych modeli w sektorze.
• Na rynku pickupów, do dnia dzisiejszego CCC – dystrybutor Mitsubishi Motors w Wielkiej Brytanii - w bieżącym roku osiągnął udział 24,3% dzięki sprzedaży L200 (+22,7% w 2007), pomimo dużej konkurencji ze strony Nissana i wejścia na rynek Toyoty Hilux.
W roku podatkowym 2008, europejskie operacje Mitsubishi Motors będą opierać się na postępie z lat ubiegłych, starannie równoważąc planowany zysk i wielkość sprzedaży, aby osiągnąć trwały wzrost sprzedaży i zysku.
Po udanym przeniesieniu działalności handlowej na rynku rosyjskim z MME do MMC w 2007, wdrożonym od kwietnia 2008, Firma Mitsubishi podjęła strategiczną decyzję o podobnym przeniesieniu działalności handlowej na rynku ukraińskim z MME do MMC z tych samych powodów, związanych ze skalą interesów, ich specyfiką i strategiczną naturą wymagań jego rozwoju.
Po przekazaniu działalności handlowej na rynku rosyjskim i ukraińskim, MME w roku podatkowym 2008 skupi się na głównych rynkach Europy Zachodniej i Środkowej, starając się utrzymać dynamikę sprzedaży i osiągnięcie planowanego wolumenu 200 000 pojazdów, dzięki:
• Wzmocnieniu oferty samochodów osobowych Mitsubishi w Europie poprzez wprowadzenie jeszcze w tym roku, niezależnie od planowanych wcześniej pojazdów, innych modeli z rodziny nowego Lancera z segmentu C/D, a zwłaszcza sprzedającego się dobrze Sportbacka (na jesieni 2008), zaprojektowanego i zbudowanego specjalnie na potrzeby klientów europejskich.
• Realizowanej w odpowiedzi na rosnące zaniepokojenie związane z globalnym ociepleniem i niestabilnymi cenami paliwa, krótko lub długoterminowej "zielonej strategii", która będzie opierać się między innymi na: (więcej szczegółów przy okazji premier i prezentacji inicjatyw na wystawie Paris Motor Show):
o Przygotowaniu do wprowadzenia w segmentach C/D (wiosna kalendarzowego roku 2009) własnego silnika Diesel Euro 5, zgodnego z normą “4N13” ,
o badań możliwości wprowadzenia w Europie nowatorskiego elektrycznego modelu Mitsubishi i-MiEV w segmencie A,
o Dalszej ekspansji linii Mitsubishi 4x4 o wysokim marginesie zysku, w tym zupełnie nowego cross-overa opracowanego na podstawie samochodu koncepcyjnego Concept-cX z 2007 roku.
• Stabilnemu rozwojowi strategii sprzedaży i marketingu, w celu wykorzystania nowych produktów i narzędzi marketingowych.
• Wykorzystywaniu możliwości oferowanych przez charakteryzujące się szybkim wzrostem rynki Europy Środkowej i Południowej (Bałkany, Izrael, Turcja) i krajów nadbałtyckich.
• Dalszemu wzmocnieniu (pomimo coraz trudniejszych warunków rynkowych) pozycji dystrybutorów i dealerów w Europie Zachodniej.
• Przeniesieniu produkcji Outlandera przeznaczonego na rynki europejskie do europejskich zakładów Nedcar od sierpnia 2008, wykorzystując lepiej miejscowe warunki produkcji i zwalniajac w Japonii konieczne dla tego rynku zdolności produkcyjne (całkowite wykorzystanie globalnych zdolności produkcyjnych MMC : 92%).