LOTOS skończył etap kontraktacji budowy głównych instalacji w ramach Programu 10+

Opra. e-sieci. na podst. www.lotos.pl | 24/09/2008 09:15

Gdański koncern oraz Technip Italy wraz z Technip Polska i KTI Polska podpisały umowę na budowę instalacji SDA/ROSE. Wymienione firmy będą odpowiedzialne za projekt instalacji oraz dostawy urządzeń i materiałów. Zakończenie budowy instalacji (tzw. ready for start up) przewidziano na koniec 2010 r.


REKLAMA





Podpisana umowa kończy etap kontraktacji budowy głównych instalacji produkcyjnych, zgodnie z zakresem realizowanej rozbudowy gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS w ramach Programu 10+, który zakłada m.in. zwiększenie i pogłębienie przerobu technologicznego ciężkiej pozostałości z ropy naftowej. Będzie to możliwe po wybudowaniu instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (SDA – Solvent DeAsphalting). Dla LOTOSU zaprojektowała ją firma inżynierska KBR z Houston w USA, nominowana przez M.W. Kellogg, w oparciu o własną technologię o nazwie ROSE (Residuum Oil Supercritical Extraction). Technologia ROSE pozwoli na efektywne optymalizowanie przerobu pozostałości z ropy, w tym m. innymi produkcję ciężkiego oleju (DAO) używanego do dalszej przeróbki i produkcji paliw. – Badania przeprowadzone w Houston jesienią ubiegłego roku potwierdziły, że technologia ROSE, w konfiguracji z technologią hydrokrakingu, zapewni uzyskanie z każdej baryłki przerabianej ropy większej ilości produktów lekkich, a więc dających wyższe marże – mówi Wojciech Sieniawski, dyrektor biura budowy instalacji podstawowych Programu 10+ Grupy LOTOS SA. Projektowana instalacja SDA/ROSE służy do rozdzielenia pozostałości próżniowej po przerobie ropy naftowej na frakcję lżejszą – olej DAO (De-Asphalted Oil) oraz frakcję cięższą – komponent asfaltowy. Olej DAO będzie wsadem dla nowej instalacji hydrokrakingu MHC, której podstawowym produktem będą komponenty paliwowe – głównie olej napędowy i, w mniejszej ilości, benzyna. Komponent asfaltowy ma służyć głównie do produkcji asfaltów gotowych z opcją komponowania oleju opałowego. Dotychczasowa współpraca Grupy LOTOS z M. W. Kellogg i KBR jest kontynuacją zobowiązań amerykańskich firm podjętych w 2005 r. w ramach umowy offsetowej związanej z zakupem przez Polskę samolotów F-16.