Oprac.e-sieci.pl na podst. gpwinfostrefa.pl | 27/10/2008 12:12
Europejski przemysł samochodowy, który od września odczuwa spadek sprzedaży nowych pojazdów, przystosowuje się do ochłodzenia na rynku, planując przerywanie produkcji w poszczególnych zakładach na okres jednego lub paru tygodni.
REKLAMA
We Francji, gdzie przemysł samochodowy ma strategiczne znaczenie dla gospodarki, dyrekcja Renault zapowiedziała w piątek zmniejszenie o 20 proc. produkcji w czwartym kwartale 2008 roku. Fabryki w samej Francji będą zamykane w tym okresie na jeden lub dwa tygodnie, podczas gdy w niektórych miejscach za granicą – na kilka dni. Według centrali związkowej CGT, przerwy te "mogą być nawet dłuższe" i prawdopodobnie nie ominą żadnego zakładu produkcyjnego. Według hiszpańskich mediów, Renault wyśle w 2009 roku na przymusowe płatne urlopy z podstawowym wynagrodzeniem 5.500 robotników swych zakładów w Valladolid w północnej Hiszpanii. Grupa Renault (samochody osobowe i dostawcze marek Renault, Dacia i Samsung), która zatrudnia w całej Europie 80.000 osób, zapowiedziała ostatnio likwidację 6.000 miejsc pracy za granicą i 4.900 we Francji.
Grupa PSA Peugeot Citroen zapowiedziała, że prawie wszystkich jej fabryk w Europie dotyczyć będzie zaplanowane zmniejszenie produkcji samochodów o 30 proc. w czwartym kwartale tego roku. W listopadzie i grudniu od 10 do 16 dni będą zamknięte zakłady tej grupy w Madrycie i Vigo w Hiszpanii i w Trnavie na Słowacji.
Według ekspertów rynku samochodowego, niemiecki Volkswagen również nie uniknie skutków wychłodzenia rynku, ale jego dyrekcja niezwłocznie zdementowała piątkową sensację dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung" o planowanym zlikwidowaniu 25.000 miejsc pracy w zakładach VW. Numer jeden europejskiej produkcji samochodów osobowych sprzedał w ciągu 9 pierwszych miesięcy roku rekordową liczbę 4,8 miliona pojazdów, to jest o 3,9 proc. więcej niż w roku poprzednim. Zdołał zrekompensować gwałtowny spadek sprzedaży na rynku zachodnioeuropejskim dzięki swej mocnej pozycji na rynkach krajów będących na etapie szybkiego rozwoju - w Chinach i Brazylii.
SEAT, hiszpańska filia Volkswagena, ogłosił ostatnio przejściowy Plan Regulacji Zatrudnienia. Przewiduje on odesłanie do domu 4.700 pracowników. Prawdopodobnie nie powrócą do pracy aż do lipca przyszłego roku.